آشنایی با انواع چوب های روسی

چوب-روسی-آراد-چوب-ایرانیان

آشنایی با انواع چوب های روسی

مقدمه:

صنعت چوب در اقتصاد روسیه نقش به سزایی دارد. به طوریکه حدود 20 میلیارد دلار ارزش سالانه این صنعت برآورد شده است. صنعت چوب روسی مجموعه ای از صنایع وابسته به برداشت و پردازش چوب می باشد که جزء قدیمی ترین بخش های اقتصاد به شمار می رود. براساس داده ها و آمارهای سال 2015، 45% از کل کشور روسیه منطقه جنگلی بوده و موجودی چوب های این مناطق 82 میلیارد مکعب تخمین زده شده است. این موجودی شامل گونه های مختلف کاج، اسپروس و … بوده که واردات چوب از روسیه برپایه همین گونه ها می باشد. در ادامه مقاله با انواع چوب های روسی آشنا خواهیم شد.

چوب-روسی-آراد-چوب-ایرانیان22
چوب-روسی-آراد-چوب-ایرانیان22

چوب روسی چیست؟

با قطع و بهره برداری بی رویه درختان در ایران، متاسفانه در سال های اخیر کشور ما نیاز به واردات چوب دارد. یکی از مهترین چوب های وارداتی به کشور ما، چوب روسی می باشد. چوب های روسی انواع مختلفی دارد که از شمال روسیه به ایران وارد می شود. در بازار ایران به هر چوب سفید رنگی از گونه های مختلف روس، به اشتباه چوب روسی می گویند. این چوب ها یکی از قدیمی ترین و پرکاربرد ترین انواع چوب ها در صنعت می باشند. که با در نظر گرفتن سبکی، خاصیت الاستیسیته بالا، استحکام و قیمت مناسب کرکره برقی کاربرد بسیاری دارند.

همانطور که گفته شد چوب های به اصطلاح روسی انواع مختلفی دارند اما چون در زمان های قدیم فقط گونه ی کاج وارد بازار ایران می شد، برهمین اساس کارشناسان و خریداران، چوب های گونه کاج را روسی می نامند. اما در واقع مجموعه چوب روسی شامل گونه های نراد، یولکا، ساسنا، کاج و.. به صورت گره، تخته و الوار می باشد.

چوب-روسی-آراد-چوب-ایرانیان2
چوب-روسی-آراد-چوب-ایرانیان2

چوب روسی نراد:

چوب روسی نراد یا white fir یک جنس از 56-48 گونه درختان مخروطی همیشه سبز از خانواده pinaceae می باشد. به درختان سوزنی برگ مانند نراد، کاج، سرخدار و… همیشه سبز می گویند که نرم چوب هستند. این درختان با ارتفاع 80-10 متر و قطر تنه 4-0.5 متر جزء درختان بزرگ به حساب می آیند. حدود 80% از الوار های جهان با همین چوب تولید می شود که رنگی سفید مایل به کرم تا قهوه ای دارد.

چوب-نراد-روسی-آراد-چوب-ایرانیان-3
چوب-نراد-روسی-آراد-چوب-ایرانیان-3

کاربرد:

چوب های نراد به دلیل سبک بودن و قیمت مناسب در صنایع مبل سازی، کاغذ سازی، درب و پنجره چوبی، ساخت پالت، دکوراسیون داخلی و خارجی استفاده می شود.

معایب:

 چوب های نراد همانند تمامی چوب های نرم خاصیت سمباده خوری بیشتری دارند به همین دلیل مقاومت کمتری دارند.

این چوب به دلیل وجود رطوبت و خشک نبودن در برابر پوسیدگی مقاومت کمی دارد.

بافت چوب نراد یکدست و متوسط رو به درشت می باشد همین امر باعث می شود چوب نراد خوش کار نباشد و در نهایت انتخاب خوبی برای منبت کاری نیست.

چوب-نراد-روسی-آراد-چوب-ایرانیان-1
چوب-نراد-روسی-آراد-چوب-ایرانیان-1

انواع نراد:

نراد نقرهای، نراد فریزر، نراد بزرگ، نراد کره ای، نراد قفقازی و نراد اصیل

چوب روسی ساسنا:

چوب ساسنا یا Scots Pine  در زبان فارسی به کاج معروف می باشد. ساسنا یه درخت مخروطی همیشه سبز با ارتفاع 35 متر و قطر1 متر می باشد. چوب ساسنا کمی قرمز و صورتی بوده و بافت آن گاهی درشت و گاهی ریز و بسیار سفت می باشد.

چوب-ساسنا-کاج-روسی-آراد-چوب-ایرانیان1
چوب-ساسنا-کاج-روسی-آراد-چوب-ایرانیان1

کاربرد:

چوب ساسنا فرآوری شده مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسیدگی دارند. همچنین به دلیل قیمت مناسب در صنایع ترمووود، پالت سازی، مبلمان، نئوپان، ام دی اف ، ساخت ویلا و آلاچیق استفاده می شود.

چوب-ساسنا-کاج-روسی-آراد-چوب-ایرانیان
چوب-ساسنا-کاج-روسی-آراد-چوب-ایرانیان

چوب یولکا:

چوب یولکا یا اسپروس Spruce یکی از 50-40 گونه درختان مخروطی همیشه سبز می باشند. درختان اسپروس با ارتفاع 60-20 متر جزء درختان بزرگ به حساب می آید. درختان یولکا یا اسپروس را می توان از خانواده مخروطی شکل ها جدا کرد و دلیل این تفاوت طرز قرار گرفتن برگ های سوزنی می باشد. در یولکا سوزن ها در چهار طرف قرار می گیرند و زمانیکه درخت 10-4 ساله شد، سوزن برگ ها می ریزد. یولکا رنگی سفید مایل به زرد دارد و درشت بافت می باشد.

کاربرد:

چوب یولکا یا اسپروس دارای گره هایی به صورت نقطه بوده که به صورت نا متوازن در طول چوب پخش می گردد . در واقع این چوب به عنوان چوب ساختمانی شناخته شده است.

از چوب یولکا در صنعت کاغذ سازی استفاده می شود گاوصندوق زیرا دارای الیاف بسیار بلندی بوده که برای ساختن کاغذ به یکدیگر وصل می شوند.

چوب-اسپروس-یولکا-آراد-چوب-ایرانیان
چوب-اسپروس-یولکا-آراد-چوب-ایرانیان

معایب:

این چوب همانند چوب نراد در برابر پوسیدگی و حمله حشرات مقاومت کمی دارد لذا بهتر است در دکوراسیون خارجی و محیط های مرطوب استفاده نشود.

انواع یولکا (اسپروس):

یولکا سیاه، یولکا قرمز، یولکا سفید، یولکا انگلمن ، یولکا سیتکا

چوب-اسپروس-یولکا-آراد-چوب-ایرانیان1
چوب-اسپروس-یولکا-آراد-چوب-ایرانیان1

منبع : سایت آراد چوب ایرانیان www.awi.co.com

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید