ترمووود (چوب ترمو) چیست؟

ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان10

ترمووود (چوب ترمو) چیست؟

مقدمه:

در سال های دور بشر به این مطلب پی برده بود که سوزاندن یا نیم سوز کردن چوب باعث ایجاد مقاومت بالای آن در برابر شرایط جوی میشود لذا در این راستا تحقیقات بسیاری صورت گرفت. در عصر جدید در فرآیند ترمو چوب یا همان ترمووود، چوب را تحت حرارت 180 الی 215 درجه سانتی گراد قرار می دهند. در این فرآیند از بخار آب نیز استفاده می شود تا علاوه بر حفاظت چوب در برابر سوختن، باعث تغییرات شیمیایی چوب شود. در این روش تیمار حرارتی محصولی به نام ترمووود (چوب ترمو) به وجود می آید که ویژگی های منحصر به فردی نسبت انواع چوب ها دارد.

ترمو چوب ها بسیار با محیط سازگار بوده رو مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی دارند. جامع ترین تحقیقات در این مورد توسط انجمن ترمو فنلاند (VTT) صورت گرفته است. امروزه با پیدایش تکنولوژی های جدید، روش های قدیمی منسوخ گردیده است و با جایگزین شده این روش های نوین کیفیت تولیدات ترمو افزایش چشمگیری داشته همچنین با استفاده از تکنولوژی برتر، صرفه اقتصادی افزایش یافته است.

ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان9
ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان9

1-ترمووود:

ترمووود یا تیمار حرارتی طی سه مرحله جهت خروج تدریجی آب، صمغ چوب وخشک کردن چوب در دمای 180 درجه سانتی گراد بدون حضور اکسیژن صورت می گیرد. در این فرآیند زنجیره سلولزی چوب شکسته شده و ساختار شیمیایی آن تغییر می کند. آب و رزین موجود در چوب خارج شده و آوند ها خشک می شوند بر همین اساس چوب در برابر حمله حشرات، قارچ، کپک و تاب برداشتن مقاوم می گردد. در فرآیند ترمووود رنگ چوب تغییر کرده و تیره می شود همچنین چوب های تولیدی عایق حرارتی بوده و در برابر پوسیدگی مقاوم می باشند.

ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان3
ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان3

2-فرآیند تولید ترمووود:

همانطور که در قسمت فوق ذکر شد، این فرآیند شامل 3 فاز می باشد:

فاز یک (افزایش دما و خشک کردن در دمای بالا):

پس از برش چوب ها به اشکال مختلف آن را در دستگاه ترمووود در دمای 100 درجه سانتی گراد قرار می دهند سپس دما را تا 130 درجه سانتی گراد افزایش می دهند. همچنین در این مرحله از بخار آب جهت جلوگیری از ترک خوردن چوب و ممانعت از بروز واکنش شیمیایی در چوب استفاده می شود. این مرحله روی ترکیبات طبیعی چوب اثر گذاشته و باعث خشک شدن و کاهش رطوبت می گردد.

ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان6
ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان6

فاز دو (تغییرات حرارتی):

تحت شرایط قبلی دما تا حرارت 180 الی 220 درجه سانتی گراد بالا برده می شود. در این حالت تغییر اسید و شکر های طبیعی چوب و خروج کلیه صمغ و رطوبت چوب باعث ایجاد تغییر حالت فیزیکی می شود. این مرحله ساعت ها ادامه دارد تا زمانیکه رنگ چوب تا مرکز آن به رنگ قهوه ای روشن تغییر یابد.

ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان11
ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان11

فاز سه (رطوبت دهی):

چوب آرام آرام سرد شده و به دمای 100 درجه سانتی گراد می رسد سپس مابقی دمای اضافی چوب با پاشیدن آب روی آن تقلیل می یابد و این عمل تا زمانیکه چوب به دمای محیط برسد، ادامه خواهد داشت. در نهایت با استفاده از عمل رطوبت دهی ، رطوبت نهایی چوب به 4 الی 6 درصد می رسد. این مرحله بدون افزودن ماده شیمیایی صورت می گیرد. پس از این مرحله چوب هایی با مقاومت به دست می آید .

ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان14
ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان14

3-تقسیم بندی چوب های ترمو:

ترمووود (چوب ترمو) به دو دسته THERMO-S و THERMO-D تقسیم می شوند

کلاس THERMO-S:

ویژگی اصلی این کلاس ظاهر و پایداری آن می باشد. حرف S از واژه ی Stability به معنی پایداری و ثبات گرفته شده است. در این کلاس چوب ها را تا دمای 180 درجه سانتی گراد حرارت می دهند بنابر این مقاومت چوب بالا رفته و تغییرات ابعاد آن با توجه به رطوبت محیط 8-6 درصد خواهد بود. این نوع ترمووود معمولا برای فضای داخلی ساختمان مناسب می باشد.

کلاس THERMO-D:

حرف D از واژه ی Durability به معنی دوام گرفته شده است. در این مرحله چوب را تا دمای 220 درجه حرارت می دهند بنابراین استحکام و دوام چوب در برابر همه ی عوامل محیطی بالا می رود. در این کلاس تغییرات ابعاد آن با توجه به رطوبت محیط 6-5 درصد خواهد بود. این نوع ترمووود (چوب ترمو) به دلیل مقاومت بالا برای فضای مرطوب و بیرونی ساختمان مناسب می باشد. همچنین از جمله عواملی که می تواند در تشخیص این کلاس نقش داشته باشد رنگ عسلی چوب می باشد.

جدول-کلاس-ترمووود--آراد-چوب-ایرانیان
جدول-کلاس-ترمووود–آراد-چوب-ایرانیان

4- ویژگی های ترمووود:

ویژگی-ترمووود--آراد-چوب-ایرانیان
ویژگی-ترمووود–آراد-چوب-ایرانیان

5- کاربرد ترمووود:

کاربرد-ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان
کاربرد-ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان

منبع: www.awi.co.com

1 دیدگاه
  • شیما مریخ
    ارسال شده در 15:55h, 28 فروردین پاسخ

    سلام همکار گرامی. وقت بخیر. در قسمت اخبار و مقالات سایت میتوانید اطلاعات کافی در مورد ترمووود را مطالعه نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید