انواع چوب و ویژگی آن ها

انواع چوب آراد چوب ایرانیان

انواع چوب و ویژگی آن ها

گونه های بسیار زیادی از درختان در سراسر جهان وجود دارد و هریک از آن گونه ها ویژگی منحصر به فردی دارند.وجود خصوصیات فیزیکی و شیمیایی هریک از آنها اعم از رنگ چوب، بافت چوب، نقوش سطح آن و …. باعث ایجاد تفاوت چشمگیری در کاربرد آن ها شده است. در ادامه این مقاله به بررسی انواع چوب و ویژگی آنها می پردازیم.

چوب راش (Beech)

چوب Beech یا به اصطلاح چوب راش با نام علمی  Fagus Orientail یکی از پر مصرف ترین چوب ها در ایران می باشد. این چوب متعلق به خانواده faguceae و دارای 3 جنس راش، بلوط و شاه بلوط می باشد. یکی از مزایای مهم راش بزرگ بودن درخت آن است. به طوریکه قطر این درخت به  2 متر و ارتفاع آن به 35 متر می رسد. رنگ چوب راش کرم مایل به قرمز بوده و در مناطق شمال ایران ، روسیه و ترکیه رشد می کند.

چوب راش
چوب-راش–آراد-چوب-ایرانیان-1

از دیگر مزایای چوب راش می توان به انعطاف پذیر بودن، مقاومت و خمش عالی، تراکم بالا، مقاومت در برابر حشرات و قارچ ها اشاره نمود ازاین رو این چوب در صنعت مبل سازی، کفپوش، درب سازی، بوفه سازی و….کاربرد بسیاری دارد. اما به دلیل عدم ثبات ابعاد نمی توان از آن در هنرهایی که با دقت میلی متری سر و کار دارند، استفاده نمود. در واقع یکی از معایب اصلی این چوب عدم پایداری ابعاد در برابر تغییرات دمایی و رطوبتی می باشد.

چوب-راش–آراد-چوب-ایرانیان-4

چوب گردو (Walnut)

چوب Walnut یا به اصطلاح چوب گردو با نام علمی  Juglans Regia یکی از زیباترین و مرغوب ترین چوب ها محسوب می شود. این چوب قهوه ای مایل به قرمز و طرحی راه راه به رنگ قهوه ای تیره می باشد. قطر درخت گردو به 2 متر و ارتفاع آن به 35-24 متر می رسد.

چوب گردو
چوب-گردو–آراد-چوب-ایرانیان-1

از جمله مزایای چوب گردو می توان به مقاومت بالای آن در برابر ریش ریش شدن، جدا شدن الیاف، در برابر ساییدگی اشاره نمود همچنین قابلیت اره خوری، رنده خوری، صیقل پذیری وتنوع این چوب باعث شده تا به صورت عمده در صنعت پارکت چوبی کاربرد داشته باشد. از این چوب می توان در کارهای هنری، ساخت مبل، روکش، ساخت آلات موسیقی استفاده نمود .

چوب-گردو–آراد-چوب-ایرانبان-3

چوب زبان گنجشک / اش/ عش ( European Ash )

یکی از انواع چوب، چوب European ash (زبان گنجشک) یا به اصطلاح چوب اش (ون) با نام علمی Fraxinus excelsior که می توان در ساخت ترمووود از آن استفاده نمود. زبان گنجشک از درختان پهن برگ و خزان پذیر است که با نام ون یا اش شناخته می شود. قطردرخت زبان گنجشک 70-60 سانتی متر و ارتفاع آن به 18 متر می رسد. رنگ چوب اش (عش) کرم مایل به قهوه ای بوده و در مناطق شمال ایران رشد می کند.

چوب-اش—زبان-گنجشک-آراد-چوب-ایرانیان-3

این چوب به دلیل مقاومت بالا وقابلیت فرم دهی در فضاهای شهری، کفپوش و پله بسیار کاربرد دارد. چوب اش (عش) درخشان، صاف و صیقلی بوده و از این رو همیشه مورد توجه صنف صنایع چوبی دستی قرار گرفته است.

 زبان گنجشک یا عش
چوب-اش-زبان-گنجشک-آراد-چوب-ایرانیان-1

چوب توسکا (Alder)

از دیگر انواع چوب، چوب توسکا یا به اصطلاح چوب توسه با نام علمی Alnus دارای 30 گونه در دنیا می باشد اما در ایران فقط توسکای ییلاقی و قشلاقی وجود دارد این چوب با رنگ کرم مایل به قرمز بعد از راش یکی از پر مصرف ترین چوب ها در ایران می باشد. ارتفاع درخت توسکا به 20 متر می رسد.

چوب توسکا
چوب-توسکا-آراد-چوب-ایرانیان-1

توسکا چوبی نسبتا سبک بوده و به راحتی میخ و پیچ می شود همچنین قابلیت رنگ پذیری ، شکاف خوری و ابزار خوری خوبی دارد. از این چوب در صنعت مبل سازی استفاده می شود و به دلیل قابلیت ضد آب بودن آن در حال حاضر مهمترین مورد مصرف آن تخته لایه سازی در برابر آب در ساختن بناهای آبی است.

چوب توسکا آراد چوب ایرانیان
چوب-توسکا-آراد-چوب-ایرانیان-2

منبع: سایت www.awi.co.com

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید