روف گاردن چیست؟

روف گاردن چیست؟

روف گاردن (بام سبز)، به فضای سبز و پوشیده از گیاهان در بام و تراس ساختمان ها گفته می شود. اولین بام سبز در سال 1930 میلادی  در شهری در کشور آمریکا اجرا شد و سال ها بعد یعنی در سال 1960 بام های سبز در بین مردم شهرهای مختلف شهرت یافتند. با پیشرفت شهر سازی و کاهش طبیعت و زندگی آپارتمان نشینی، مردم جایگاه طبیعت و گیاهان را در زندگی خود خالی دیدند، گاوصندوق لذا با توجه به فضای موجود در زندگی خود تصمیم گرفتند از گیاهان و فضای سبز بر روی بام ، تراس و حتی در حیاط منزل یا محل کار خود استفاده کنند.

بام سبز (روف گاردن)، با توجه به شرایط آب و هوایی، محدودیت فضا، محل تابش نور خورشید و بسیاری از عوامل دیگر، طراحی و اجرا می گردد. همچنین در بام های سبز می توان از آلاچیق چوبی، مبلمان، فلاورباکس یا گلدان، پرگولا، گیاهان و گل های متنوع و حتی بوته ی میوه استفاده نمود.

روف-گاردن-بام-سبز-آراد-چوب-ایرانیان6
روف-گاردن-بام-سبز-آراد-چوب-ایرانیان6

مزایای ایجاد روف گاردن (بام سبز):

1-  بهبود تهویه هوا:

گیاهان موجود در بام سبز می توانند از طریق فرآیند فتوسنتز به بهبود تهویه هوا کمک نمایند. این گیاهان ذرات، دود، گرد و غبار آلوده را فیلتر می کنند و مقادیر زیادی کربن دی اکسید را به اکسیژن تبدیل می نمایند که همین امر موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می گردد. نکته ی مهم و قابل توجه، تعداد بام های سبز شهر می باشد. شاید یک روف گاردن (بام سبز) به تنهایی نقشی در کاهش آلودگی محیط زیست نداشته باشد اما به طور حتم هرچه تعداد بام سبز بیشتر شود اثرات بیشتری بر روی محیط زیست خواهد داشت.

آراد-چوب-ایرانیان-روف-گاردن-کف-تایل-ترمووود-آلاچیق-پرگولا-7
آراد-چوب-ایرانیان-روف-گاردن-کف-تایل-ترمووود-آلاچیق-پرگولا-7

2- استفاده بهینه از آب باران و انرژی خورشیدی:

بام سبز بهترین گزینه برای استفاده بهینه از باران و انرژی های محیط می باشد. گیاهان موجود در روف گاردن می توانند، بلافاصله پس از بارش باران از آب استفاده نموده و حتی اگر مقدار بارش باران شدید بود آن را در خود ذخیره نمایند تا گاوصندوق نیکا در صورت لزوم استفاده کنند. گیاهان بام سبز نه تنها آب باران را به درستی حفظ می کنند بلکه به تعدیل دمای محیط نیز کمک می کنند.

آراد-چوب-ایرانیان-روف-گاردن-کف-تایل-ترمووود-آلاچیق-پرگولا-10
آراد-چوب-ایرانیان-روف-گاردن-کف-تایل-ترمووود-آلاچیق-پرگولا-10

3- کاهش پدیده جزیره گرمایی:

یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین مزایای روف گاردن (بام سبز)، کاهش گرمای منطقه ی شهری یا همان پدیده جزیره گرمایی می باشد. گرمایش ساختمان، آلودگی هوا، استفاده از مصالح نا مناسب مانند آسفالت و بتن از جمله عوامل پیدایش پدیده جزیره گرمایی می باشند از آنجایی که قدرت اثر تابش نور گاوصندوق کاوه خورشید بر آسفالت و بتن بیشتر از قدرت اثر گیاهان در کاهش دمای محیط می باشد لذا این تابش باعث افزایش دمای شهر در طول سال می شود. پس هرچه تعداد بام های سبز شهر بیشتر باشد اثر پدیده جزیره گرمایی کمتر خواهد شد.

روف-گاردن-بام-سبز-آراد-چوب-ایرانیان9
روف-گاردن-بام-سبز-آراد-چوب-ایرانیان9

4- بهره بری انرژی:

 بام سبز می‌تواند به مصرف کمتر و موثر از انرژی کرکره برقی منجر شود به طوری که در زمستان عایق عالی حفظ گرما هستند و در تابستان دمای محیط را خنک نگه می دارد.

روف-گاردن-بام-سبز-آراد-چوب-ایرانیان7
روف-گاردن-بام-سبز-آراد-چوب-ایرانیان7

5- کاهش آلودگی صوتی (عایق صدا):

ترکیبی از خاک و گیاهان می تواند به جذب، انعکاس و یا منحرف شدن امواج صوتی کمک کند. بام سبز کاهنده بسیار عالی نویزهای ساختمانی به ویژه صداهایی با فرکانس پایین می باشد.

آراد-چوب-ایرانیان-روف-گاردن-کف-تایل-ترمووود-آلاچیق-پرگولا-12
آراد-چوب-ایرانیان-روف-گاردن-کف-تایل-ترمووود-آلاچیق-پرگولا-12

6- حیات وحش:

بوته ها، درختان و گیاهان بام سبز می توانند زیستگاه مناسبی برای بسیاری از پرندگان باشد حتی می توان آن را به عنوان توقفگاه پرندگان مهاجر در نظر گرفت که این امر امکان ارتباط بین دو گونه مختلف پرندگان را بیشتر می کند. همچنین  خاک های گیاهان می تواند محل مناسبی برای زندگی بی مهرگان باشد.

روف-گاردن-بام-سبز-آراد-چوب-ایرانیان5
روف-گاردن-بام-سبز-آراد-چوب-ایرانیان5

منبع: www.awi.co.com

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید