رنگ ترمووود و الزام استفاده از آن

رنگ-چوب-ترمو-و-روسی-آراد-چوب-ایرانیان-3

رنگ ترمووود و الزام استفاده از آن

رنگ ترمووود جزو عملیات تکمیلی ترمو بوده که به صورت یک لایه پوششی، محافظ چوب هستند و باعث افزایش پایداری رنگ طبیعی چوب و عدم از دست دادن رنگ دانه ها می شوند. چوب های ترمو پس از حرارت دیدن، در برابر شرایط مختلف آب و هوایی، حمله حشرات، قارچ ها و باکتری ها مقاوم می شوند اما این چوب ها نمی توانند به خوبی در برابر اشعه ی UV آفتاب مقاومت کنند به همین دلیل قبل از نصب چوب ترمو در فضاهای داخلی و خارجی به خصوص مناطقی که در معرض تابش مستقیم اشعه ی آفتاب هستند، از رنگ مخصوص چوب ترمو استفاده می شود.

رنگ-ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان-3
رنگ-ترمووود-آراد-چوب-ایرانیان-3

معرفی رنگ های ترمووود

رنگ های مجاز برای استفاده در سطح به 2 صورت پایه آب و پایه روغن تولید می شوند. هر دو نوع این رنگ ها مانع از پوسته شدن سطح چوب در برابر اشعه آفتاب می شوند و به خوب باعث افزایش مقاومت چوب می شوند اما رنگ های پایه روغن Oil Based نسبت به رنگ های پایه آب Water Based  ماندگاری بیشتری دارند و مقاومت بیش تری برای چوب ایجاد می کنندپس پیشنهاد می شود در مناطقی که در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند مانند مناطق جنوب کشور حتما از رنگ پایه روغن استفاده شود. رنگ های پایه آب مناسب دکوراتیو، فضای داخلی، سازه چوبی و نمای ساختمان می باشد. رنگ های پایه روغن معمولا برای کف، محوطه باز و سخت چوب ها به کارمی رود.

رنگ-ترمووود--آراد-چوب-ایرانیان-1
رنگ-ترمووود–آراد-چوب-ایرانیان-1

رنگ های مخصوص چوب ترمو دارای طیف وسیعی از رنگ ها و تنوع بالایی می باشند که همین امر موجب انتخاب درست و راحت براساس نوع سازه یا دیزاین محیط می شود. در حال حاضرآراد چوب ایرانیان از رنگ های پایه آب شرکت Minwax ,Teknos (تکنوس و مین وکس) و رنگ پایه روغن شرکت Diotrol, Auro (آورو و دیوترول) و لاک محافظ Kral (کرال) برای ترمووود استفاده می نماید.

 نحوه اجرای رنگ ترمو

یک نکته بسیار با اهمیت، رنگ کردن چوب ترمو قبل از نصب آن می باشد چون به راحتی تمام وجه های چوب قابل رنگ شدن بوده پس علاوه بر جلوگیری از پوسیدگی فضای میلی متری ایجاد شده بعد از نصب مابین چوب ها، باعث می شود رنگ به صورت یکنواخت بر سطح چوب پخش شده و لکه روی آن ایجاد نشود.

رنگ-ترمووود--آراد-چوب-ایرانیان-4
رنگ-ترمووود–آراد-چوب-ایرانیان-4

قبل از شروع رنگ آمیزی، سطح چوب باید کاملا تمیز و خشک و عاری از هرگونه گرد و غبار باشد. در صورتیکه سطح چوب دارای رنگ باشد، سطح آن باید توسط سمباده کاملا یکدست و بدون رنگ شود.

بعد از باز کردن درب قوطی، رنگ ترمو باید کاملا بهم بخورد تا رنگ دانه ها و حلال با هم ترکیب شوند و دو فاز بوده آن از بین رود. برای شروع رنگ آمیزی باید مقداری رنگ روی سطح چوب پخش گردد سپس توسط دستمال تنظیف یا قلمو روی سطح آن رنگ شود. به طوریکه  در راستای الیاف چوب و با حرکتی یکطرفه بدون برگشت باشد. رنگ نباید روی چوب به صورت لایه ی ضخیمی باشد.

رنگ-ترمووود--آراد-چوب-ایرانیان-2
رنگ-ترمووود–آراد-چوب-ایرانیان-2

پس از گذشت 24 ساعت رنگ چوب به طور کامل خشک شده و بهترین زمان برای دست دوم رنگ آمیزی می باشد. دقت نمایید قبل از خشک شدن لایه اول نباید لایه دوم رنگ را شروع نمود.

منبع: www.awi.co.com

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید